Jak rozmawiać z szefem o podwyżce?
Czy rozmowa na temat podwyżki wywołuje u Ciebie gęsią skórkę? Jak w odpowiedni sposób rozmawiać z szefem o podwyżce? Najważniejsze, co musisz zrobić to być przygotowanym najlepiej jak potrafisz. Masz za zadanie wykazać, dlaczego akurat Ty zasługujesz na wyższe wynagrodzenie. Do rozmowy z szefem warto się wcześniej przygotować.
Przygotuj się do rozmowy
Zanim pójdziesz do szefa z zamiarem podjęcia rozmowy o podwyżce wynagrodzenia, pozbądź się dyskomfortu, jaki często towarzyszy temu tematowi. Nie bój się, że szef odbierze cię, jako osobę nachalną i stanie się to powodem, przez który stracisz pracę. Jeśli wysokość pensji cię nie zadowala i nie daje poczucia satysfakcji z dobrze wypełnianych obowiązków – negocjuj jej podniesienie. Nie czekaj na zaproszenie od szefa do takiej rozmowy, bo może potrwać to latami.
Przygotowując się do rozmowy, pamiętaj o przeanalizowaniu wynagrodzeń w twojej branży dla podobnych stanowisk. Na podstawie takiego badania ustal realistyczne oczekiwania i uwzględnij:
Swoje doświadczenie,
Posiadane kwalifikacje,
Stawki oferowane na rynku pracy.
Wybierz odpowiedni moment
Taka rozmowa musi przecież odbyć się w chwili, gdy osiągasz pozytywne wyniki. Najlepiej niedługo po którymś z twoich spektakularnych sukcesów, a jeszcze lepiej, jeżeli będzie on pokrywał się z momentem planowania budżetu na kolejny rok fiskalny. Nie oszukujmy się jednak, idealne momenty zdarzają się rzadko. Za to negocjacje zarobków zwykle nie ograniczają się do jednej rozmowy. Odpowiednim momentem na zaprezentowanie swoich zalet i osiągnięć jest czas okresowej oceny pracowników. Wiele firm przeprowadza ją dopiero wtedy, kiedy budżet na kolejny rok jest już ustalony. Dlatego warto, abyś przedstawił kierownictwu swoje dokonania przez cały czas, a nie tylko podczas jednego spotkania.
Rozmowa z szefem
Rozmowa o podwyżce powinna być, więc naturalna i niewymagająca stresującego trybu działania. Bądź gotowy, że ze strony pracodawcy może paść pytanie, dlaczego to właśnie TY zasługujesz na tę podwyżkę? Swoje potrzeby uargumentuj chęcią docenienia swoich osiągnięć, doświadczenia i zasług. Podkreśl swój czas pracy, zaangażowanie i realizowanie celów wyznaczonych przez przełożonych. Wiele osób rozpoczynając rozmowę o podwyżkę zadaje szefowi pytanie, czy jest on zadowolony z ich pracy. To idealny wstęp, w zależności oczywiście od odpowiedzi przełożonego.
Podkreśl swoje wartości dla firmy
Spróbuj udowodnić szefowi, że posiadasz unikalne kompetencje i trudno byłoby Cię zastąpić.
Pochwal się swoim ostatnim sukcesem i wykaż, że miał on realny wpływ na rozwój i kondycję firmy.
Znacząco zwiększył się zakres Twoich obowiązków.
Pracujesz szybciej i efektywniej niż Twoi koledzy. Bazuj na faktach i konkretnych liczbach.
Uświadom szefowi, że w innych firmach na stanowisku, które ty piastujesz, zarabia się więcej.
Bądź elastyczny
Nie skupiaj się tylko na kwestii wynagrodzenia. Podczas rozmowy o podwyżce warto rozważyć również inne aspekty np. elastyczny grafik pracy, dodatkowe benefity czy szkolenia rozwojowe. Staraj się znaleźć rozwiązania, które zaspokoją Twoje potrzeby i jednocześnie będą korzystne dla drugiej strony.
Pamiętaj o tym, że podwyżka to temat delikatny i jak każdy związany z pieniędzmi – drażliwy. Może jednak zdarzyć się tak, że wymarzona podwyżka nie jest w tym momencie w zasięgu naszych możliwości. W tym wypadku należy negocjować dalej. Być może uda się wywalczyć nieco mniejszą podwyżkę albo dodatkowe benefity . Najważniejsze to nie bać się rozmawiać i pokazać, że zależy ci na danej pracy oraz wynikach.
Magdalena Studzińska
Redakcja mojaWieś ..