KGW Maniowy

Maniowy to wieś położona w województwie małopolskim w gminie Czorsztyn na Podhalu. Wieś z tradycjami góralskimi, które po powstaniu sztucznego zbiornika wodnego jakim jest Jezioro Czorsztyńskie i przeniesieniu całej wsi w nowe miejsce są nadal podtrzymywane i rozpowszechniane między innymi przez Koło Gospodyń Wiejskich w Maniowach. Koło powstało już w latach 60 XX wieku, wtedy gospodynie zajmowały sie rozprowadzaniem sadzonek, kurczat itp. W latach 70 XX wieku koło zaprzestało swojej działalności, ale zostało ponownie reaktywowane w roku 1994 i działa do dnia dzisiejszego. W kole działaja panie od 30 do 70 roku życia, gospodynie kładą bardzo duży nacisk na podtrzymywanie lokalnych tradycji, nie tylko kulinarnych, ale również na podtrzymywanie zwyczajów i obrzędów naszej dawnej miejscowości. Bierzemy czynny udział w życiu mieszkańców, promujemy naszą kulturę regionalna na różnego rodzaju imprezach na szczeblu ogólnopolskim, powiatowym i regionalnym. Naszym celem i priorytetem jest edukacja regionalna dzieci, we współpracy ze Szkołą Podstawową w Maniowach organizujemy dla dzieci róznego rodzaju warsztaty "Od ziarenka do moskola", "Z modą góralską przez wieki", tworzymy również scenki rodzajowe dotyczace życia w naszej dawnej wsi. Największym naszym gminnym przedsięwzięciem jest udział w Gminnym Konkursie Potraw Regionalnych, który na stałe wpisany jest w kalendarz naszych gminnych imprez i na który gorąco zapraszamy. W tym roku impreza ta będzie miała miejsce 15 sierpnia w Mizernej, jest to duży można rzec festiwal kulinarny kuchni góralskiej. Naszye motto i myśl przedodnia to  "z tradycją przez pokolenia". Piyknie pytomy na odpoczynek  do Maniów wsi położonej nad brzegami Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie nad taflą jeziora króluja dwa zamki czorsztyński i niedzicki. Czytaj dalej

1 5

1 6

0 2

2 2

1 1

Hen ku przygodzie! Witamy Wiedeń! :)

Witaj przygodo!  Po długim planowaniu i organizowaniu wyjazdu wreszcie nadszedł ten dzień i tak w piątek 15 czerwca około północy wyruszyliśmy w wielką podróż do Wiednia, a co!  Program był bardzo bogaty: po szczęśliwej podróży zwiedzanie rozpoczęliśmy od wzgórza Kahlenberg - bardzo ważnego miejsca dla Polaków, bowiem to stąd król Jan III Sobieski dowodził wojskami pomagając odbić miasto z rąk tureckich, a na jego cześć powstanie tam wkrótce pomnik. Z tarasu widokowego mogliśmy podziwiać cały Wiedeń, a pogoda nam dopisała - niczym na zamówienie.  Następnie udaliśmy się do niezwykłej dzielnicy projektu awangardowego artysty Austrii - Hundertwassera, potem dalsze zwiedzanie miasta, pięknych kamienic, zabytków, kościołów i uliczek... Największe wrażenie zrobił na nas chyba pałac Schönbrunn - letnia rezydencja Franciszka Józefa, jego piękne ogrody i otoczenie oraz komnaty reprezentacyjne, które mogliśmy zwiedzić. W kolejnym dniu zwiedzaliśmy dalszą część miasta: zimową rezydencję cesarską - Hofburg, teatr dworski, ratusz, stare miasto, katedrę św. Szczepana, uniwersytet i wiele innych wartych zobaczenia miejsc w stolicy Austrii. Dzięki wspaniałemu przewodnikowi p. Jurkowi dowiedzieliśmy się bardzo dużo o Wiedniu, historii miasta, udziale Polaków w dziejach Wiednia i Austrii, poznaliśmy wiele pięknych zakamarków, posmakowaliśmy tradycyjny sznycel wiedeński, słynny tort Sachera oraz klasyk wiedeńskich kaw, czyli Melange.  Do tego doszły jeszcze cenne informacje o niektórych punktach naszej podróży - mianowicie okolic Ząbkowic Śląskich, Międzylesia, Czech - Moraw, Mikulova, Dolnych Dunajowic itd. Sprawdziło się i w naszym gronie powiedzenie, że podróże kształcą.  Aż żal było wracać po tych dwóch dniach... Ale nic to, już szykujemy kolejny wyjazd.  Czytaj dalej

0 1

Trwa przekierowywanie...

Plik jest zbyt duży, dozwolona wielkośc to max 10MB.

Korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.