0 0
Kłosuj Komentuj Ulubione

Poznaj psychologiczne znaczenie barw

Od wieków kolory towarzyszą nam w każdej dziedzinie życia, wpływając na nasze emocje, samopoczucie i zachowanie. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się dlaczego niektóre kolory przyciągają nas jak magnes, a inne sprawiają, że czujemy się bezpieczni, zrelaksowani czy podekscytowani? Wybór kolorów nie jest przypadkowy - odzwierciedla nasze aktualne nastroje, tęsknoty, pragnienia, a nawet ukryte problemy i potrzeby psychiczne. Każdy kolor ma swoje indywidualne właściwości i znaczenie, które możemy świadomie wykorzystać w życiu. Odkryjmy więc największe tajemnice kolorów! Kolor czerwony jest atrakcyjny, dynamiczny, pełen pasji i energii. Wzmacnia apetyt, pobudza do działania, poprawia nastrój, podnosi ciśnienie krwi, tętno i oddech. Czerwień używana jest do
sygnalizacji błędów i ostrzeżeń przed niebezpieczeństwem. Jest także kolor symbolem miłości,
silnie kojarzący się z erotyką. Czerwony szczególnie intensywnie wpływa na mężczyzn, a nadmiar
może prowadzić do agresji.
Kolor niebieski to barwa wody i nieba, dająca uczucie chłodzenia, sterylności i uspokojenia. Obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ból, zwiększa zdolność koncentracji i hamuje apetyt. Kojarzy się z zaufaniem, inteligencją i prawdomównością. Dlatego właśnie na rozmowę o pracę najlepiej ubrać się w ten kolor. Marki stosujące niebieski chcą być postrzegane jako stabilne i profesjonalne.
Kolor zielony symbolizuje naturę, spokój, równowagę, harmonię i odnowę. Zieleń działa kojąco na nasz układ nerwowy, obniża ciśnienie krwi i pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Zieleń w biznesie stosują marki, pragnące być odbierane jako godne zaufania i bezpieczne. Kolor żółty to kolor słońca, radości, zawierający w sobie dużo optymizmu, młodości. Tym kolorem warto pomalować sale wykładowe, ponieważ dzięki niemu lepiej zapamiętujemy nowe informacje. To także kolor komunikacji, więc gdy planujemy rozmowę, w której chcemy dojść do porozumienia z rozmówcą, koniecznie ubierzmy coś w odcieniach żółtego.
Kolor biały kojarzony jest z czystością i niewinnością, sterylnością, ciszą, spokojem, uczciwością. Biel wywołuje pozytywne emocje, relaksuje i wzbudza zaufanie. Ten kolor często wybierają osoby ceniące sobie wolność i indywidualność lub mające jej potrzebę. To także kolor sukni panny młodej oraz całej branży ślubnej.
Kolor czarny reprezentuje elegancję, luksus, tajemniczość. Barwę tą wybierają marki premium oraz te, które pragną uchodzić za prestiżowe i elitarne. W naszej kulturze czerń symbolizuje również stratę i żałobę. Postrzegana jest także jako symbol władzy, autorytetu, prostoty i minimalizmu. Kolor czarny noszą chętnie osoby, które pragną skupić się na sobie i odnaleźć swoją tożsamość.
Kolor pomarańczowy wzbudza pozytywne ciepłe emocje, apetyt, jest entuzjastyczny, energiczny i pobudzający do działania. Pomarańcz wpływa na dobre samopoczucie i pomaga pozbyć się negatywnych emocji, jednak jego nadmiar może przytłaczać.
Kolor brązowy to kolor ziemi, daje nam poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Brąz wybierają zwykle osoby konserwatywne, skrywające własne emocje, ceniące ciepło rodzinne. Pracodawcy powinni wiedzieć, że osoby wybierające brąz są zwykle sumiennymi i odpowiedzialnymi pracownikami.
Kolor fioletowy jest tajemniczy, oryginalny, spokojny, inspirujący, pobudzający wyobraźnię, intuicję i kreatywność. Ze względu na jego efekt twórczego pobudzenia i kreatywności, coraz częściej stosuje się fiolet w agencjach kreatywnych do pomieszczeń, w których przeprowadzane są "burze mózgów".
Kolor różowy kojarzy się z delikatnością, beztroską, pozytywnym nastawieniem, romantyzmem, miłością i kobiecością. Pewnie dlatego też powstało powiedzenie "patrzeć przez różowe okulary". Róż pomaga nam się odprężyć, zrelaksować, działa wprost kojąco na nasze skołatane nerwy. Natomiast pudrowy róż jest idealny do sypialni.
Kolory to nie tylko niezwykłe narzędzia, którymi posługują się po mistrzowsku artyści, projektanc wnętrz, projektanci i styliści mody, specjaliści od reklamy i marketingu. Okazuje się, że wpływają one na nas o wiele bardziej niż nam się pozornie wydawało. Wykorzystajmy zatem wiedzę o nich, aby kolory stały się naszym sprzymierzeńcem w codziennym życiu.

Redakcja mojaWieś ..

Udostępnij na facebook!

Przeczytaj również wszystkie artykuły z kategorii >

Z sołtyski… na starostę!

Wrażliwa i zaangażowana społecznie byłam od zawsze. Ale dopiero wybór na sołtyskę pięknej mazurskiej wsi Trygort rozpoczął moją karierę. Pamiętam ten ciężar odpowiedzialności, który poczułam na swych barkach po wygranych wyborach sołeckich. - Wierzymy, że teraz będzie się działo - mówili mieszkańcy, a ja czułam coraz większe przerażenie. Czy podołam wyzwaniu? Dziś wiem, że ten strach nieodłącznie towarzyszy prawdziwym liderom, którzy poważnie podchodzą do powierzonych im funkcji. Po 9 latach sołtysowania zostawiłam zadbaną wieś, z wyremontowaną i doskonale wyposażoną świetlicą, miejscami sportowo-rekreacyjnymi na boisku i plaży sołeckiej, z kompletem nagród w ogólnopolskich konkursach. Ale to co najważniejsze, zostawiłam wieś doskonale zżytą, mieszkańców lubiących ze sobą spędzać czas, interesujących się losami zaginionych psów i kotów, widzących komu i gdzie dzieje się krzywda, i reagujących. Czy jest recepta na budowanie zaangażowanej wspólnoty? Podczas wizyt studyjnych, które licznie nas odwiedzają, często zadaję pytanie: na ile osób z waszej społeczności możecie liczyć, że przyjdą i pomogą? Padają różne liczby, które następnie polecam skonfrontować z liczbą mieszkańców. I okazuje się, że wszędzie jest tak samo. Osób aktywnych jest około 8- 10 %. Kolejne 30-40 % chętnie przyjdzie na doroczny festyn, bądź zaangażuje się sporadycznie. Połowa mieszkańców nie ma potrzeby uczestniczenia w życiu społecznym. Ale w każdej wsi jest jedna, dwie osoby, którym się nic nie podoba, które jątrzą i uprzykrzają życie liderowi. I w tym momencie warto zadać sobie pytanie, komu i ile czasu i energii poświęcamy, jako liderzy. Zwykle pochłaniają nas jątrzyciele oraz osoby, które się nie angażują. Tymczasem tracimy z oczu tych, co zawsze są przy nas i wspierają. A wystarczy odwrócić ten schemat. Skupić się na tych zaangażowanych, cieszyć się ich obecnością, dziękować, celebrować wspólne chwile, mówić o wspólnym sukcesie. Nie raczyć uwagą tych, którym się nie chce. Ich wybór. „Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego”. Ponadczasowe. Dobry lider to lider świadomy swych mocy, zalet, umiejętności, osoba, która ma do siebie miłość i szacunek. Która zna również swoje słabe strony i ma wobec siebie wyrozumiałość. Gdy jesteśmy w porządku wobec siebie, możemy pociągnąć za sobą innych do wspólnych działań, do zmiany świata na lepsze. Lider to osoba, która nie potrafi wielu rzeczy po to właśnie, by dać innym przestrzeń do rozwoju. Lidera rozpiera energia i wiara w sukces. Ale żeby móc zarażać tą energią, lider powinien mieć świadomość, co i kto mu ją daje, kiedy powiedzieć stop, by się nie wypalić. Dlatego niezwykle ważni są ludzie, którymi się otaczamy oraz nasza umiejętność delegowania zadań i odpowiedzialności. Umiejętność, którą nieustannie powinniśmy wzmacniać, unikając schematu „lepiej zrobię to sama”. Bycie wyrazistą, odważną liderką to wciąż w naszym kraju ogromne wyzwanie. Od kobiet, szczególnie zaś od kobiet w środowiskach wiejskich oczekuje się skromności, bycia wsparciem dla męża, nie wybijania się na pierwszy plan. Może warto jednak łamać te schematy. Moja skuteczność we wprowadzaniu zmian, kreatywność, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a przede wszystkim wizja rozwoju spowodowały, że podjęłam decyzję o kandydowaniu na burmistrza Węgorzewa w ostatnich wyborach samorządowych. Przygotowywałam się do tego przez kilka lat, uczestnicząc w ogólnopolskich programach rozwojowych i dokształcając się m.in. poprzez ukończenie studiów podyplomowych na SGH w dziedzinie finansów samorządu. W kampanii chciałam podkreślić, że to, że jestem kobietą to ogromny atut, ale nie chciałam mówić o tym wprost. Stąd pomysł na różową kampanię, a dokładniej precyzując kampanię w kolorze fuksji. Po dzień dzisiejszy mijając kobiety ubrane w ten kolor, uśmiechamy się do siebie tym naszym kobiecym wzmacniającym uśmiechem… Wybory przegrałam. Już w pierwszej turze. Jakże w tym trudnym momencie pomocną mi była moja świadomość liderska. Świadomość, że porażka to droga do rozwoju. Że mój komitet wyborczy to wyjątkowi ludzie, a więzi które powstały w ciągu tych kilku miesięcy będą trwały latami. Jak miło było mi usłyszeć, że dla moich kandydatów kampania była przygodą życia. W powyborczy poniedziałkowy wieczór od swoich ludzi otrzymałam tak ogromne i spektakularne wsparcie, że energia wróciła ze zdwojoną mocą. W momencie, gdy nadszedł wieczór i mogłam zamknąć się w domu i pogrążyć w czarnej rozpaczy stała się magia. Na moje podwórko zajechał rząd samochodów. To moje KGW i mieszkańcy wsi z wymalowanym banerem „Królowa jest tylko jedna – nasza Ala”, z podarunkami, szampanem, z przytulaniem, łzami i wpatrzeni we mnie jak w obrazek. Jak w swoją liderkę z krwi i kości. Za pół godziny przyjechały kolejne samochody z ludźmi z komitetu wyborczego, a żeby podnieść napięcie za kolejne pół godziny kolejne samochody… A wszyscy przyjechali po to, by usłyszeć moje zapewnienie, że nie odpuszczę, że będę dalej działać, że będę liderką, która wyznaczy nowe cele i poprowadzi naprzód. Wybory przegrane, ale nasza moc i energia trwają. Rano zwarta i gotowa do działania zrobiłam to, co do lidera należy. Lider nie zostawia swoich ludzi. A osoby, które weszły do rady gminy i powiatu potrzebowały mojego wsparcia w tworzeniu koalicji. Moje rozmowy, które miały zapewnić dobry układ koalicyjny moim dwóm radnym powiatowym pokazały, że jako komitet mamy jednak siłę. Kampania przeprowadzona profesjonalnie i bez oszczerstw pozwoliła, byśmy z moim kontrkandydatem – burmistrzem już po tygodniu siedzieli razem przy stole i układali plan na powiat. Sytuacja niezwykle trudna, bo 15 radnych pochodziło z 6 różnych komitetów, z czego 5 osób z jednego silnego komitetu. Przewaga tej piątki wydawała się przytłaczająca, ale tu znów liderskie doświadczenie wzięło górę. Nigdy nie odpuszczaj i walcz do końca! Umiejętność zjednoczenia w jednym wspólnym celu zaowocowała utworzeniem koalicji złożonej z pięciu różnych komitetów. Tak oto zostałam starostą spoza rady, z tylko dwoma swoimi radnymi! Prosto z sołtyski na starostę. Dziś po siedmiu miesiącach na urzędzie wiem, że moje doświadczenie z pracy społecznej, chęć do rozmów z każdym, otwartość i odwaga, doświadczenie z działalności w III sektorze są na tym stanowisku bezcenne i pozwalają działać poza schematami. A starosta-szef, który ufa pracownikom, dba o atmosferę w pracy, wzmacnia i wspiera w trudnych sytuacjach to zdecydowany powiew świeżości. Alicja Rymszewicz Czytaj dalej

Już jest – nowy KWARTALNIK

„mojaWieś mojeMiasto” to kwartalnik pełen pasji, emocji i niezwykłych historii – o ludziach, którzy swoją codzienność zamieniają w inspirującą opowieść. Każde wydanie to spotkanie z osobami, które zachwycają autentycznością, zaangażowaniem i odwagą w realizowaniu własnych wizji. W tym numerze szczególną uwagę poświęcamy Paniom z Kół Gospodyń Wiejskich – „Aktywna Pokrzywnica” oraz KGW w Cierpiszu. Ich działalność udowadnia, że tradycja może iść w parze z nowoczesnością. To liderki lokalnych społeczności – pełne pomysłów, energii i smaku, który łączy pokolenia. Dagmara Kołodziejczyk, pasjonatka muzyki i niecodziennych form aktywności fizycznej, pokazuje, że radość życia i determinacja mogą być źródłem niezwykłej siły. Agnieszka Sandor, twórczyni smaków i uczestniczka konferencji „Kobiety tworzą innowację”, zachwyca niepowtarzalnym podejściem do kulinarnej sztuki. W gronie artystów prezentowanych w tym wydaniu znalazła się także Anna Bożena Dończyk-Gajos, która wspólnie z mężem Mieczysławem Gajosem z pasją oddaje hołd twórczości Edith Piaf. Ich interpretacja utworu „Non je ne regrette rien” przywołuje ducha francuskiej klasyki w najlepszym wydaniu. Nie zabrakło też refleksji – dzięki stałym felietonom Daniela Muszy i Mariana Kwietnia. Ich teksty nie tylko poruszają ważne tematy społeczne, ale również prowokują do przemyśleń i budują przestrzeń do dialogu. Liczne listy i komentarze od Czytelników są najlepszym dowodem na to, że te słowa mają znaczenie. Przyglądamy się także sile wspólnoty – temu, co może powstać, gdy ludzie działają razem, wspierają się, dzielą doświadczeniem i wzajemnie inspirują. To właśnie w takich miejscach rodzą się najciekawsze inicjatywy, które warto pielęgnować i promować. Na okładce bieżącego numeru znalazł się Wojciech Legawiec, prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W artykule opowiada o roli Kół Gospodyń Wiejskich, ich znaczeniu dla polskiej wsi oraz o wsparciu, jakie ARiMR oferuje tym niezwykle aktywnym organizacjom. To ważny głos w dyskusji o rozwoju lokalnych społeczności. Zachęcamy do lektury – wierzymy, że każda historia, każde słowo i każde zdjęcie dostarczą Czytelnikom wzruszeń, inspiracji oraz zachęty do odkrywania piękna w codzienności. Czytaj dalej

Trwa przekierowywanie...

Trwa przetwarzanie ...

Twój kłos został poprawnie oddany!

Twój kłos został usunięty!

Wystąpił błąd podczas kłosowania. Twój kłos nie został oddany!

Plik jest zbyt duży, dozwolona wielkośc to max 10MB.

Aktualnie trwa modernizacja sklepu.
Zapraszamy już wkrótce!

Korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Zamknij