Porady

Zdrowie i uroda

Uff, jak gorąco!

Od kilku dni w całej Polsce dokuczają nam upały. W taką pogodę nie chce się dosłownie nic, pracujemy wolniej, chodzimy poddenerwowani z racji wysokiej temperatury. By położyć kres niezadowoleniu, zebraliśmy dla Was wskazówki, jak radzić sobie w upalne dni i zaznać błogiej chwili ochłodzenia! Bez wentylatora się nie obejdzie, ale aby spotęgować jego efekt chłodzenia umieść przed nim miskę z wodą lub kilka zamrożonych wcześniej plastikowych butelek z wodą. Dzięki temu szybciej się schłodzisz i dodatkowo powietrze stanie się bardziej wilgotne i rześkie. Podobnie zadziała zawieszone przed wentylatorem zwilżone prześcieradło. Otwierać okna czy nie? Zdecydowanie nie! Przy upale ma to jedynie sens, kiedy powietrze jest rześkie, czyli praktycznie tylko o świcie. Jeśli na cały dzień wychodzisz z domu pozamykaj okna, by gorące powietrze nie wpadało do mieszkania. Możesz jedynie uchylić okna, które nie są narażone na promienie słoneczne. Wyłącz wszelkie zbędne urządzenia elektryczne, które w danej chwili nie są Ci potrzebne. Komputery, telewizory, pralki generują dużo ciepła, dlatego  wyłączaj je, kiedy nie musisz ich używać. Nie tylko oszczędzasz energię, ale i skutecznie obniżysz temperaturę w mieszkaniu. Jednym z najlepszych sposobów na schłodzenie są oczywiście częste chłodne natryski, nawet kilkusekundowe. Możesz także nalać do miski zimnej wody i zanurzyć w niej stopy. Polewanie przez kilka minut chłodną wodą z kranu nadgarstków jest równie skutecznym sposobem na ochłodzenie organizmu. Możesz też przygotować orzeźwiającą mgiełkę: do butelki ze spryskiwaczem nalej wody i trzymaj ją w lodówce. Gdy tylko będziesz tego potrzebowała, w każdej chwili możesz spryskać się chłodną wodą. Unikaj perfum, zwłaszcza tych słodkich i intensywnych – nie tylko zwiększają temperaturę ciała, ale i mogą przyciągać insekty. Kosmetyki takie jak krem do twarzy czy balsam trzymaj w okresie upałów w lodówce  - posmarowanie się takim schłodzonym kosmetykiem w kilka chwil przyniesie Ci błogie odświeżenie i rześkość. Unikaj alkoholu, kawy oraz napojów gazowanych, które mogą działać odwadniająco! Zamiast nich przygotuj orzeźwiającą lemoniadę: do dzbanka wrzuć pokrojoną w plasterki cytrynę i sporą garść mięty – zalej wodą i trzymaj w lodówce. Taka lemoniada ukoi pragnienie w kilka sekund. Co jakiś czas popijaj kilka łyków wody, nawet jeśli nie czujesz pragnienia – unikniesz w ten sposób odwodnienia. Ubieraj luźne, przewiewne tkaniny w jasnych kolorach, które odbijają promienie słoneczne. Zrezygnuj z obciskających materiałów, które w upalne dni dają tylko uczucie dyskomfortu i powodują podwyższenie temperatury ciała. W upalne dni najlepiej sprawdzają się tkaniny bawełniane i lniane. Najważniejsze to nie tracić dobrego humoru, nawet jeśli dokucza upał A wy jak radzicie sobie z upałami? ;) Czytaj dalej

0 6

Zdrowie i uroda

Kuracja na zniszczone dłonie: peeling, maska i kompres z naturalnych składników

Słońce, ciężkie prace w ogrodzie, sadzie czy w polu niestety nie sprzyjają wyglądowi naszych dłoni. Nie zawsze mamy czas na zakupy w drogeriach czy wizytę u kosmetyczki. Na szczęście kilka prostych i bardzo skutecznych zabiegów możemy wykonać w domu, z pewnością poprawią one kondycję skóry naszych dłoni. Wygładzające peelingi: Cukrowy – rozjaśnia plamki Łyżkę trzcinowego cukru zmieszaj z łyżką oliwy oraz z sokiem z cytryny (z 1 wyciśniętej cytryny). Przez 1-2 min wcieraj papkę w dłonie kolistymi ruchami, następnie spłucz wodą. Migdałowy – zmiękcza twardą skórę 2 łyżki miodu zmieszaj z czubatą łyżeczką grubo zmielonych migdałów. Mieszankę wcieraj kolistymi ruchami około 2 minuty, spłucz letnią wodą. Stosuj raz w tygodniu. Nawilżająca maska na dłonie:  Zmieszaj 1,5 łyżki zmielonych płatków owsianych z łyżką oliwy z oliwek, łyżeczką gliceryny i łyżeczką ciepłej wody. Mieszankę rozprowadź na dłoniach, pozostaw na 15 minut, a następnie zmyj ciepłą wodą. Kompres z ziemniaka – na spierzchniętą skórę dłoni 2 ugotowane i jeszcze ciepłe ziemniaki rozdrobnij widelcem, następnie wymieszaj z odrobiną mleka i olejku rycynowego. Tak przygotowaną mieszankę nałóż na dłonie, owiń folią i ręcznikiem. Okład pozostaw na 15 minut, następnie spłucz chłodną wodą i wklep nawilżający krem do rąk. Kojąca kąpiel dla dłoni Zaczerwienionym dłoniom przyniesie ulgę kąpiel z dodatkiem naparu ze skrzypu, przywrotnika, nagietka, rumianku czy kory dębu. Czytaj dalej

0 2

Zdrowie i uroda

Wpływ odżywiania na stan skóry, włosów i paznokci.

By cieszyć się piękną, zdrową skórą, mocnymi paznokciami i lśniącymi włosami należy połączyć działanie zabiegów kosmetycznych i żywności. Pamiętajmy, że ważna jest nie tylko ilość, jakość i wzajemne proporcje poszczególnych składników pokarmowych w diecie, lecz także sposób przygotowania potraw. Niektóre witaminy i składniki mineral­ne giną w czasie tradycyjnego gotowa­nia. Wskazane jest zatem jedzenie jak najwięcej surowych warzyw i owoców, a także dań pieczonych lub gotowanych na parze. Lead W odżywieniu skóry najważniejszą rolę odgrywają: Witamina A znajdująca się wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęce­go pod postacią retinolu.  Zawierają ją wieprzowina i wołowina, wy­stępuje także w rybach, maśle, żółtku jaja i pełnotłustym mleku. Wpływa na procesy tworzenia nowych komórek, ma właściwości przeciwutleniające i chroni organizm przed wolnymi rodnikami, opóźniając dzięki temu procesy starzenia się skóry. Witaminy z grupy B zapewniają odpowiednie nawilżenie i gładkość skóry. Nie­które z nich (np. witamina B2) są stoso­wane w leczeniu wielu schorzeń, m.in. trądziku. Znajdziemy je w przetworach zbożowych, mię­sie, rybach, a także warzywach i owocach. Witamina E nazywana witaminą młodości, skutecz­nie zwalcza wolne rodniki, opóźniając w ten sposób starzenie się organizmu. Zawierają ją oleje roślinne (rzepakowy  i słonecznikowy) oraz nasiona słonecznika. Witamina H od­powiada za pracę gruczołów potowych, leczy stany zapalne skóry. Jej dobrym źród­łem są: wątroba, orzechy, migdały, owoce morza, jaja, mąka sojowa i pełnoziarnista, brązowy ryż, szpinak, marchew i pomidory. Skutki jej niedoboru to łojotok, zmiany chorobowe skóry, przebarwienia, matowoszary odcień skóry. Witamina C wzmacnia odporność organizmu, ma wpływ na tworzenie się kolagenu, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników i opóźnia starzenie się skóry. Najwięcej jej  mają owoce aceroli, dzikiej róży, jagodowe, czarna porzeczka, aronia, owoce cytrusowe oraz warzywa kapustne, papryka, pomidory, brukselka i ziemniaki. Niedobór tej witaminy powoduje wolniejsze gojenie się ran oraz zmniejszenie odporności. Składniki mineralne chronią skórę przed wysuszeniem, poprawiają jej ukrwienie, biorą udział  w tworzeniu kolagenu i elastyny. Szczególne znaczenie mają: Potas, znajdujący się w warzywach i owocach - wpływa na nawilżenie skóry; miedź, którą znajdziemy w cielęcinie, drobiu, orzechach i rybach - pomaga w utrzymaniu sprężystości skóry i dzia­ła przeciwzapalnie; fosfor, którego źródłem są mleko i jego przetwory, ryby oraz żółtko jaja a także magnez, występujący w mleku i jego przetworach, mięsie, orzechach, kaszy jęczmiennej i  kakao - wspomagają pro­ces regeneracji. Kwasy tłuszczowe omega-3 wzmacniają odporność, zapobiegają zmianom skórnym i jej nadmiernej suchości, łagodzą zapalenia. Ich źródłem są ryby morskie: makrela, halibut, łosoś, sardynki, śledzie, a także nasiona lnu, olej lniany i rzepakowy, w mniejszych ilościach orzechy. Skutkiem ich niedoboru jest wysuszenie naskórka, nadmierne jego złuszczanie, powstawanie uszkodzeń skóry, a w efekcie przyspieszenie procesów starzenia. Białko odbudowuje złuszczające się komórki naskórka. Jego źródłem są ryby, mięso, jaja, produkty zbożowe i rośliny strączkowe. Dzięki niemu skóra jest bardziej elastyczna i później pojawiają się na niej zmarszczki. Niedobór tego składnika odżywczego powoduje wolniejszą regenerację skóry. Agnieszka Czerwińska – Medyczne Studium Zawodowe w Chełmie.   Medyczne Studium Zawodowe w Chełmie bardzo prężnie współpracuje z Kołami Gospodyń Wiejskich z regionu chełmskiego. Organizują konferencje o tematyce prozdrowotnej, warsztaty dotyczące pielęgnacji dłoni, ciała, opieki nad osobami starszymi czy sztuki masażu. Na naszym portalu mojekgw.pl może obejrzeć kilka fotorelacji z poprzednich konferencji. Czytaj dalej

0 0

Zdrowie i uroda

Domowe maseczki

DOMOWE MASECZKI KOSMETYCZNE - sposób na szybką poprawę wyglądu skóry. Zabieg z zastosowaniem maseczki zajmuje niewiele czasu, od 5 do 30 minut, zależnie od jej rodzaju. Efekt w postaci poprawy wyglądu skóry jest natychmiastowy. W większości przypadków przygotowanie maseczki jest bardzo proste i tanie, a potrzebne składniki znajdziesz w domowej kuchni lub w najbliższym sklepie spożywczym. Jeżeli skóra twarzy, szyi czy dekoltu wymaga interwencji, zastosuj jedną z niżej opisanych maseczek, odpowiednią dla Twojego rodzaju cery, wcześniej jednak sprawdź, czy nie jesteś uczulona na  jakiś składnik. Maseczka z białka kurzego (oczyszczająco - ściągająca) Świeżo ubite białko nakładamy na skórę. Staramy się je rozprowadzić możliwie równomiernie na całej powierzchni skóry poddanej zabiegowi. Maseczkę pozostawiamy do czasu aż białko zaschnie a następnie zmywamy wodą. Maseczka pozostawia odczucie oczyszczenia i napięcia skóry, nie jest zalecana dla bardzo suchej cery. Maseczka z oleju lnianego Świeży olej lniany rozprowadzamy na skórze cienką warstewką i pozostawiamy na około 20 - 30 minut. Maseczkę usuwamy wycierając delikatnie skórę miękkim ręczniczkiem. Resztki oleju same wchłoną się po kilkunastu minutach. Zabieg jest odpowiedni do skóry suchej z tendencją do formowania się zmarszczek. Polecamy zwłaszcza do pielęgnacji dekoltu i szyi. Olej lniany jest niezwykle bogaty w składniki odżywcze ale niestety jednocześnie nietrwały - szybko ulega utlenianiu i z tego powodu nie znajduje zastosowania w wyrobach kosmetycznych. Maseczka (kompres) na cienie pod oczami Małe waciki kosmetyczne nasączyć w świeżym soku z ogórka (najlepiej gruntowego). Kompresiki nakładamy na skórę pod oczami pozostawić na ok. 15 minut. Po zabiegu przemywamy twarz chłodną wodą. Maseczka rozświetlająca Potrzebne nam będą: 3 łyżki śmietany (możemy ją zastąpić jogurtem naturalnym),  5 - 6 świeżych liści mięty, mały liść sałaty, 1 łyżeczka mąki (lepiej zastosować glinkę kosmetyczną, jeżeli taką posiadamy), Wszystkie składniki dokładnie miksujemy i nakładamy na twarz na 10 minut, a następnie zmywamy ciepłą wodą. Czytaj dalej

0 1

Trwa przekierowywanie...

Plik jest zbyt duży, dozwolona wielkośc to max 10MB.

Korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Zamknij