Aktualności

0 1
Kłosuj Komentuj Ulubione

Gospodarstwo olejem płynące

Włodzimierz Ptak zna się na olejach jak mało kto. Tłoczy je, na zimno, od 24 lat. Rzepakowy, z ostropestu, lniany i ten z orzechów laskowego to specjalność jego firmy. Nasiona pochodzą z własnych, ekologicznych upraw.

Pan Włodzimierz jest rolnikiem z dziada pradziada. Już jako chłopiec pomagał tacie w gospodarstwie, interesował się też mechanizacją rolnictwa i w tym kierunku skończył szkołę. Przez 20 lat był dyrektorem Spółdzielni Kółek Rolniczych w Wodzisławiu.
- Gdy zlikwidowano kółka trzeba było coś robić – opowiada rolnik. - Pomysłów miałem kilka Ostatecznie postawiłem na rzepak.
Jego uprawa na ziemiach świętokrzyskich to część historii tego regionu i tradycja, przekazywana z ojca na syna.



Świętokrzyskie to zagłębie rzepaku
- Marzyłem wtedy o dużej olejarni, która zrzeszałaby okolicznych rolników – dodaje pan Włodzimierz. - Niestety taki pomysł nie był w tamtych czasach poprawny politycznie. Jednak nie rezygnowałem zainwestowałem swoje pieniądze. Pierwsze maszyny do tłoczni kupiłem w Niemczech i tak ruszyła moja przetwórnia.
Pan Włodzimierz opracował i zbudował nowoczesną tłocznię ślimakową, pozwalająca na maksymalne wyciskanie oleju na poziomie 93 procent. W pierwszych latach olejarnia przerabiała od 300 do 500 ton rzepaku. W tamtym czasie trzodę chlewną i drób karmiono olejem rzepakowym, który ma dużą wartość energetyczną, a bogate w białko makuchy dostawało bydło. Rozwijające się hodowle miały spory wpływ na stale rosnący popyt na olej i makuchy.

Jakość i smak
I tak założona w 1995 roku „Olejarnia Ptak”, wypracowała sobie solidną markę. Jakość i smak olejów tłoczonych we wsi Sielce nie ma sobie równych w regionie....

Cały artykuł znajdziecie Państwo w czerwcowym
numerze kwartalnika
„mojaWieś”
 

Gorąco Państwa zachęcamy do zaprenumerowania kwartalnika. Jest to najlepszy moment, żeby zamówić kwartalnik i skorzystać z wyjątkowej ceny. Gwarantujemy szybką dostawę bezpośrednio do domu i oszczędność pieniędzy.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji o prenumeracie i sposobach jej zamawiania, zadzwoń pod bezpłatny numer 800 007 444 lub napisz do nas wiadomość na adres
redakcja@mojawies.pl.

Redakcja mojaWieś.pl ..

Przeczytaj również wszystkie artykuły z kategorii >

KLUB MOTOCYKLOWY Z OSTROWCA

Klub motocyklowy z Ostrowca   Wzniosła idea klubu   Klub Motocyklowy z Ostrowca- Świętokrzyskiego, to prawdziwa perełka tego regionu. Klub ten uczestniczy we wszystkich uroczystościach miasta oraz zbiera cenne informacje na temat historii motocykla na świecie. Także często kupuje on do kolekcji monety i medale, na których przedstawiane są różne modele polskich motocykli.   Motocykle wciągnęły nas do reszty   W Klubie Motocyklowym z Ostrowca, wszyscy jego członkowie zbierają cenne informacje dotyczące historii takich właśnie pojazdów. Największym entuzjastą historii motocykla jest pan Irek. Motocykl to pojazd mechaniczny, jednośladowy bez nadwozia, z silnikiem spalinowym. Mogą nim się poruszać maksymalnie dwie osoby. Pierwsza wzmianka o motocyklu pochodzi z roku 1791, kiedy to w Paryżu hrabia Made de Sivrac zademonstrował wielce oryginalny pojazd. Dwa koła zapożyczone zostały z wozu konnego i umieszczone je jedno za drugim, które następnie połączono z drewnianą ramą – dodaje pan Ireneusz członek wspomnianego klubu z Ostrowca.   Pierwszy pojazd we Francji   Pierwszym samojezdnym jednośladem, był motocykl parowy Michaux- Perreaux, zbudowany we Francji w 1869 roku. Konstrukcja Pierre’a Michaux oraz jego syna Ernesta, stanowiła połączenie nowoczesnego, stalowego bicykla z lekką, jednocylindrową maszyną parową Perreaux. Para wytworzona w niskociśnieniowym kotle podgrzewanym palnikiem naftowym, wprawiła w ruch maszynę parową, która za pośrednictwem dwóch przekładni pasowych, umieszczonych po obu stronach piasty tylnego koła, napędzała pojazd- dopowiada pan Piotr.   Boom,.... na motocyklowym rynku   Za pierwszy motocykl produkowany seryjnie należy uznać ciekawy pojazd marki Hildebrand & Wolfinliller wytwarzany w Niemczech od 1894 roku. Pojazd ten został opatentowany pod nazwą „ Motorrad ”(motocykl). Konstrukcja była jak na owe czasy nietypowa, gdyż między cztery ukośne rury stalowej ramy wmontowano zbiornik paliwa. Pod nim znajdował się dwucylindrowy silnik czterosuwowy, chłodzony cieczą- relacjonuje pan Ireneusz.   Cenna kolekcja monet i medali   Nasz ostrowiecki klub, zakupuje do kolekcji cenne eksponaty monet i medali, obrazujących motocykle, jakie produkowane były przed laty w Polsce. Wśród tych okazów jest polski skuter Osa, motorower Komar, a nawet pierwszy polski motor Sokół- dodaje Teofil członek Klubu. Często zdarza się tak, że my jako klub musimy wyjechać po jakiś okaz monety, która nas interesuje kilkaset kilometrów od Ostrowca. Jest to dla nas nie lada frajda i wyczyn- mówi pan Krzysztof.   Dziękujemy za wywiad i cenne fotografie, które przekazał nam Klub Motocyklowy z Ostrowca Świętokrzyskiego.   Ewa Michałowska -Walkiewicz Czytaj dalej

Trwa przekierowywanie...

Trwa przetwarzanie ...

Twój kłos został poprawnie oddany!

Twój kłos został usunięty!

Wystąpił błąd podczas kłosowania. Twój kłos nie został oddany!

Plik jest zbyt duży, dozwolona wielkośc to max 10MB.

Korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Zamknij